Није знање,знање знати,већ је знање знање дати!!!

Извештај - Етос

 
ОСНОВНА ШКОЛА
“ВУК КАРАЏИЋ”
РЕСАВИЦА
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ИЗВЕШТАЈ О ПРОЦЕСУ САМОВРЕДНОВАЊА У ШКОЛИ
 
 
 
 
 
 
                         КЉУЧНА ОБЛАСТ:      ЕТОС
 
 
 
 
 
                                                           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ОКТОБАР-МАРТ 2009    Ресавица

 
 
 
 
 
     
ПИСАЊЕ ИЗВЕШТАЈА О ПРОЦЕСУ САМОВРЕДНОВАЊА У ШКОЛИ
 
           
          УВОДНИ ДЕО
           
          Године 1948. подигнута је прва школска зграда а 1949. је школа отпочела са радом. Решењем Народног одбора Среза раваничког бр. 10427, од 27. јула 1955. године, основна школа се претвара у осмогодишњу. Те школске године, 1955/56. добила је данашњи назив - ОШ”Вук Караџић”. Садашња школска зграда изграђена је 1958/59.године.
          Школске 1969/70.године интегрисане су три основне школе у једну: ОШ “Доситеј Обрадовић” из Сењског Рудника, ОШ”Бранко Радичевић” из Равне Реке и ОШ”Вук Караџић” из Ресавице у једну јединствену школу “Вук Караџић” Ресавица (са укупно 851-им учеником и 51-им радником.
          Наша школа и данас покрива Ресавицу, Сењски Рудник и Равну Реку, насеља која припадају општини Деспотовац.
          У Ресавици је матична школа са осам разреда (од I до VIII) и има 10 одељења, са 187 ученика. Школа ради у две зграде. У већој згради су учионице, фискултурна сала, канцеларије, а у мањој згради (изграђеној 1973.год) је трпезарија за ужину  ученика, музички кабинет, кабинет за информатику и школска библиотека.
          Издвојено одељење у Сењском Руднику (на 12 км од Ресавице) је осморазредна школа са два одељења од 1-4 разреда и три одељења од 5-8 разреда са 17 ученика. Тренутно се изводи предшколски програм са седморо деце.
          Школа у Сењском Руднику је отворена 1896. године и прва је основна школа отворена у Сењско-ресавском басену. Настава је извођена у просторијама за радничко прозивање при управи рудника, а све до 1920. године издржавана је од прихода који су прикупљани од самих радника.
          Издвојено одељење у Равној Реци (на 6 км од Ресавице) је четвороразредна школа са три одељења  тј. 6 ученика. Ова школа је основана 1920. године, а прва школа у руднику Ресава тек 1935. године.
          У школи (матична и издвојена одељења) има 211 ученика а запослено је 37 радника. Број  ученика се из године у годину смањује. Ако би упоредили податке о укупном броју ученика 1970. године (851) и данас (211), видећемо колико је број ученика опао за тридесетак година.
Једна од карактеристика наше школе је заступљеност ученика више нација и вероисповести.
 
Полазећи од дефиниције самовредновања рада школе, под којим се подразумева процес којим школа сама утврђује резултате свога рада, своје јаке и слабе стране, своја постигнућа у одређеним областима и на основу тога планира како да превазиђе уочене недостатке ослањањем на јаке стране и потенцијале, чланови тима за самовредновање ОШ”Вук Караџић” у Ресавици су ценили основне циљеве самовредновања, претачући своју визију рада школе у конкретне предлоге, а све из разлога да школа буде место где ће рад бити задовољство а не само морање и обавеза.
 

 

ФОРМИРАЊЕ ТИМА

 
          Тим  за самовредновање  Основне школе “Вук Караџић” у Ресавици оформљен је  на седници Наставничког већа одржаној 26.12.2006. год. на предлог директора школе  Живорада Антића и тако што је у тим укључена административна служба, односно секретар школе Дејан Денић.
          Због одласка једног члана тима за самовредновање, односно председника тима наставника Горана Миладиновића на седници Наставничког већа од 16.10.2008.год. у тим је укључен педагог школе Душица Пребирачевић. Она је истовремено одабрана и за председника тима за самовредновање.
Председник тима педагог Душица Пребирачевић је имала следећа задужења:
Припрема, штампање и подела упитника.   Примена анкетних листова, обрада и сумирање добијених резултата, област атмосфере и међуљудских односа, рад на изради акционог плана и листа снимања атмосфере у учионици. Сређивање извештаја и комплетирање целокупног материјала. Кординација са свим члановима има.
Драган Николић-професор физичког васпитања
Обрада упитника за родитеље, област партнерство са родитељима,школским одбором и локалном заједницом, израда уводног дела, рад и обрада текста на компјутеру, консултације са осталим члановима тима и писање записника са састанака тима, рад на изради акционог плана и комплетирање целокупног материјала.
Мировић Милош-професор енглеског језика
Статистичка обрада упитника за ученике, рад на теми углед и промоција школе и израда акционог плана.
Ивана Ивановић-професор историје
Статистичка обрада упитника за наставнике и стручну службу. Попуњавање чек листе могућих извора доказа и  учествовање у изради акционог плана.
Дејан Денић-секретар школе
Техничка подршка, штампање анкета, чек листа могућих извора доказа и фотокопирање материјала.
 
 
ИЗБОР КЉУЧНЕ ОБЛАСТИ
         
          На првом састанку тима за самовредновање разматране су све потенцијалне кључне области и на основу чињенице да је област ресурса била последња коју је тим обрадио, а у развојном смислу тим је као најадекватнију изабрао област етос, односно овој области дао приоритет.
          Тим за самовредновање је након консултација са директором Школе, председником Школског одбора и Управом за просвету  у Јагодини најпре сагледао своје активности за унапређење тимског рада и комуникације међу члановима тима, реализацију својих задатака, као и могућности да процењује квалитет свога рада и рада школе, одреди јаке и слабе стране, као и значај резултата истраживања у будућем развоју школе.
                   Наша очекивања су да након завршеног процеса самовредновања дамо предлоге за унапређење рада школе, процеса наставе и израду акционог плана.
   
 
ВРЕМЕ РЕАЛИЗАЦИЈЕ
 
          Почетак рада тима за самовредновање је управо била седница Наставничког већа одржана 16.10.2008. године када је и изабран тим за самовредновање, који је одмах након завршетка седнице одржао свој први радни састанак , на коме је  дат предлог  о избору кључне области самовредновања. Ово је такође био први радни договор тима, на коме су подељени задаци око израда анкета и прикупљања доказа.
          Тим је одредио датуме следећих консултација за:
          20.11.2008. године
          18. 12.2008.године
          10.02. 2009.године
          05.03. 2009.године
 
          Као крајни рок за завршетак рада на овој кључној области предвиђен је крај марта 2009.године.
 
УЧЕСНИЦИ У ПРОЦЕСУ САМОВРЕДНОВАЊА
          1.Ученици
          2. Наставници и стручна служба
          3. Родитељи
          4. Директор школе
          5. Административна служба
          6. Правна служба
 
    ПРИКАЗ МЕТОДА КОЈЕ СУ КОРИШЋЕНЕ У ПРИКУПЉАЊУ ПОДАТАКА
 
          Избор техника и инструмената
 

          

Технике

Инструменти

1. Анкетирање

Упитник за наставнике и стручну службу; Упитник за ученике; Упитник за родитеље; Листа снимања атмосфере у учионици .

2. Интервјуисање

Индивидуални разговори са наставницима и родитељима;

Презентовање рада тима; Сугестије.

3. Посматрање

Чек листа школске документације; панои у холу, учионицама и наставничкој канцеларији.

4. Анализирање

Чек листе, Годишњи план рада школе, правилници,записници,евиденције.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ТЕХНИКЕ                                                                                                                                                         

 
 
    ПРИЛОЗИ
 
 
  1. Анкете
  2. Делови неке документације
 
    ИЗБОР СТАТИСТИЧКИХ И ДРУГИХ МАТЕРИЈАЛА ЗА ОБРАДУ ПОДАТАКА
           
  1. Дневници рада
  2. Годишњи план рада школе
  3. Записници
  4. Евиденције
  5. Документација у електронском облику
 

ОПИС СТАЊА ИЗ КЉУЧНЕ ОБЛАСТИ
 
Подручја вредновања
 
5.1. Углед и промоција школе
 
5.1.1. Углед и обележја школе
 
Од основних обележја наша школа има истакнут назив школе који се налази на видном месту окренут према улици.
Наша школа не поседује посебна обележја али у скоријој будућности у плану је израда интернет презентација школе као и израда монографије школе.
У нашој се школи одвијају следеће традиционалне манифестације :
  • Пријем првака у Дечји савез
  • Светски дан језика
  • Јесењи и пролећни крос
  • Дечја недеља
  • Маскенбал
  • Прослава школске славе – Светог Саве
  • Дан школе
  • Професинална оријентација – предавања за родитеље и ученике
  • Oбележавање важних међународних датума
у које су укључени сви актери школе.  Такође са поносом истичемо веома битно место које наша школа заузима у културном животу нашег насеља. У културним и друштвеним активностима нашег насеља важан део заузимају наши ученици, као и наше наставно и ваннаставно особље.
 
5.1.2. Очекивања и промоција успешности
 
У нашој школи, поред наставних, постоји и велики број ваннаставних активности којима се ученици наше школе радо одазивају, као што су : хор и оркестар, драмско – рецитаторска секција, литерарна, музичка, ликовна , фолклорна, фудбалска, рукометна и кошаркашка секција, чиме се сваком ученику пружа могућност да испуни своје потребе и интересовања, као и да на најбољи и најефикаснији начин искаже себе као особу и индивидуу.  Наш успех на најбољи начин показује и 100 % пролазност на квалификационом испиту.  Такође, са поносом истичемо награде које су наши ученици освојили на  окружним и републичким такмичењима. Успех сваког појединца, или одељења прихваћен је и промовисан као лични успех појединца  и успех школе.
Успешни појединци и групе јавно се похваљују и  награђују од стране локалне самоуправе и на Наставничком већу. Успех појединца је и успех наше школе.
 
5.1.3. Култура понашања
 
У школи постоји Кућни ред који је истакнут на видном месту у школи , као и Правилник о понашању ученика , наставника, свих запослених и родитеља који су сви једногласно прихватили.
Поштовањем прихваћених правила, међусобним уважавањем и хуманим опхођењем  у школи се негује и подстиче култура понашања.
 
Анализа прикупљених података
 
Подаци добијени анкетирањем ученика
 
ВАЖНО                                                       ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – неважно                                                  1 – нетачно/није присутно
2 – мало важно                                             2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – важно                                                      3 – у већој мери тачно/присутно
4 – врло важно                                             4 – тачно/присутно у потпуности
 
ВАЖНО ТВРДАЊА/ИСКАЗ ТАЧНО
1 % 2 % 3 % 4 % 1 % 2 % 3 % 4 %
0 0 0 0 8 27 22 73 1.Волим да идем у школу јер се у њој добро осећам 0 0 2 7 16 53 12 40
0 0 0 0 12 40 18 60 2.Упознат сам са правилима понашања у школи и кућним редом 0 0 2 7 11 37 17 56
0 0 0 0 5 17 25 83 3.У школи нас уче да будемо одговорни за своје поступке 0 0 2 7 11 37 17 56
0 0 0 0 12 40 18 60 14.У школи нас подстичу да бринемо о свом окружењу 0 0 3 10 13 43 14 47
0 0 0 0 9 30 21 70 15.У школи нас подстичу да бринемо о уре|ђењу и одржавању школског простора 0 0 1 3 7 23 22 74
                                                 
 

Подаци добијени анкетирањем родитеља
 
ВАЖНО                                                       ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – неважно                                                  1 – нетачно/није присутно
2 – мало важно                                             2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – важно                                                      3 – у већој мери тачно/присутно
4 – врло важно                                             4 – тачно/присутно у потпуности
 
ВАЖНО ТВРДАЊА/ИСКАЗ ТАЧНО  
1 % 2 % 3 % 4 % 1 % 2 % 3 % 4 %
        16 53 14 47 1.Упознат/а сам с правилима и кућним редом у школи.     4 13 10 33 16 53
                                   
 
         
 
 
 
Подаци добијени анкетирањем наставника и стручне службе
 
ВАЖНО                                                       ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – неважно                                                  1 – нетачно/није присутно
2 – мало важно                                             2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – важно                                                      3 – у већој мери тачно/присутно
4 – врло важно                                             4 – тачно/присутно у потпуности
 
ВАЖНО ТВРДАЊА/ИСКАЗ ТАЧНО
1 % 2 % 3 % 4 % 1 % 2 % 3 % 4 %
0 0 0 0 4 30,77 9 69,23 4. Свестан/на сам да је моје понашање пример ученицима, родитељима и колегама. 0 0 0 0 7 53,85 6 46,15
0 0 0 0 2 15,38 11 84,61 9. Редовно користим прилику за похваљивање и признање позитивних поступака и успеха ученика. 0 0 0 0 2 15,38 11 84,61
0 0 0 0 2 15,38 11 84,61 10. Подстичем ученике да  открију и развијају своје таленте учествујући у понуђеним ваннаставним активностима. 0 0 0 0 7 53,85 6 46,15
0 0 0 0 7 53,85 6 46,15 11. Сваке године водим бар једну секцију/слободну активност. 1 7,69 1 7,69 6 46,15 5 38,46
0 0 0 0 5 38,46 8 61,53 12. Подржавам ученике и помажем им да организију различите врсте културних, музичких, спортских и сличних активности. 0 0 0 0 6 46,15 7 53,85
0 0 2 15,38 7 53,85 4 30,77 13. Наша школа је центар културних и спорских активности у локалној средини. 0 0 2 15,38 9 69,23 2 15,38
0 0 0 0 6 46,15 7 53,85 14. У школи су осмишљене ситуације у којима се промовишу постигнућа ученика у свим областима, у школским и ваншколским активностима. 1 7,69 5 38,46 5 38,46 2 15,38
 
 
          Анкетом је обухваћено 30 ученика, 30 родитеља, 12 наставника и стручна служба, урађено је 12 листа снимања часова.  Анализом прикупљених података уочавамо веома висок просенат ученика који сматрају веома важним и тачним тврдњу да воле да иду у школу, јер е у њој добро осећају као и да су упознати са правилима понашања  и  да их у школи учимо да буду одговорни за своје поступке. Родитељи такође сматрају важном и тачном тврдњу да су упознати са кућним редом школе и правилима понашања у њој. Наставни кадар и стручна служба је показала велику професионалност и стручност у свом раду кроз дате одговоре.
         
 
          Пракса која углавном одговара наведеном опису вреднује се као ниво 3.
 
Предлог мера за унапређење кључне области
         
  • Урадити личну карту са информацијама о запосленима, службама и просторном распореду.
  • Израдити сајт школе.
  • Израдити нову таблу са називом школе.
  • Израдити монографију и летопис школе

5.2. Атмосфера и међуљудски односи
 
5.2.1. Поштовање личности
 
На основу података добијених анкетирањем наставника и стручне службе, ученика и родитеља дошли смо до следећих резултата: већина родитеља, наставника и ученика сматра да се у школи негује међусобна сарадња и уважавање и да им је та тврдња и  лично важна. Наиме 43,33 % родитеља сматра да је поменута тврдња тачна/ присутна у потпуности у школи, 46,66 % сматра да је присутна у већој мери и 10% сматра да је присутна у мањој мери. Наставници и стручна служба имају следеће мишљење: 7,69 сматра да је поменута тврдња присутна у потпуности у школи, 76, 92 да је присутна у већој мери и 15,38 да је присутна у мањој мери. 47% ученика сматра да је тачно/присутно у потпуности да је понашање наставника у школи, међусобно и у односу са ученицима  уз узајамно уважавање, 43% да је тачно/присутно у већој мери и 10 % ученика сматра да је тачно/ присутно у мањој мери.
          Ученици наше школе сматрају да их запослени у школи подстичу да слободно изражавају своје мисли и ставове ( 63% да је поменута тврдња тачна/присутна у потпуности, 27% да је тачна/присутна у већој мери и 10 % да је тачна присутна у мањој мери). Такође сматрају да их запослени у школи подстичу на међусобну толеранцију ( 67% да је тачно/ присутно у потпуности, 23% да је тачно/присутно у већој мери и 10% да је тачно/присутно у мањој мери.
          Наставници сматрају да им је лично веома важно да се сви у школи међусобно подстичу на толеранцију, узајамно уважавање, поштовање, сарадњу, бригу о другима. Што се тиче присутности у школи поменуте тврдње, 30,77 % испитаних наставника сматра да је тачно/присутно у потпуности да се сви запослени у школи подстичу на толеранцију, узајамно уважавање, поштовање, сарадњу, бригу о другима, 46, 15% сматра да је у већој мери тачно/присутно у школи, 15, 38% да је у мањој мери тачно/ присутно и 7, 69 да је нетачно и није присутно у школи. Ову област би требало унапредити у наредном периоду на тај начин што ће сви запослени у школи више водити рачуна о свом понашању и односу према другим људима и бити одгговорни за своје поступке.
          Ученици наше школе су истакли једну добру особину, да их наставници и запослени у школи уче да буду одговорни за своје поступке (56% испитаних ученика је одговорило да је тачно/присутно у потпуности у школи, 37% да је тачно / присутно у већој мери и 7% да је тачно/присутно у мањој мери. Испитани ученици сматрају да им је наведена тврдња и лично важна (83%  врло важано а 17% да је важно).
          Питања попут агресивности, нетрпељивости, нетолернцији и недопустивом понашању у школи је важно питање и битно је да се о томе отворено разговара и дискутује. Ученици о томе имају следеће мишљење: 70% испитаних ученика сматра да је поменута тврдња тачна/присутна у потпуности у школи, 20% сматра да је поменута тврдња у већој мери тачна/присутна и 10% сматра да је у мањој мери тачна/присутна. У наредном периоду треба интензивирати разговоре одељењских старешина и педагога о поменутом питању са ученцима који врше насиље и ученицима који трпе насиље.  
          У нашој школи развија се код ученика критичко мишљење,уважавају се захтеви и мишљења Одељењских заједница и Ученичког парламента који доприносе квалитетнијем раду школе.
 
 
5.2.2. Једнакост и правичност
 
Школа је обезбедила равноправне услове за све присутне у школи. Деца са посебним потребама напредују према својим могућностима уз велико залагање наставника. На основу добијених резултата може се закључити да су у школи међусобни односи без предрасуда у погледу социјалног статуса, вероисповести, националне и полне припадности. Наиме 46,15% испитаних наставника сматра да је поменута тврдња тачна/присутна у потпуности и 53,85% сматра да је у већој мери тачна/присутна.
Ученици сматрају да их наставници и запослени у школи наводе на поштовање различитости ( 50% ученика сматра да је исказ тачан/присутан у потпуности, 40% да је у већој мери тачан/присутан и 10% сматра да је у мањој мери тачан/присутан. У школи нема повлашћених појединаца или група ни међу ученицима ни међу родитељима.
Важно питање је и питање безедности ученика у школи. Ученици имају следеће мишљење о том питању, 50% испитаних ученика сматра да је поменута тврдња тачна/присутна у потпуности, 30% сматра да је у већој мери тачна/ присутна и 20% да је у мањој мери тачна/присутна. У даљем периоду треба обезбедити присуство школског полицајца. Што се тиче личне важности поменуте тврдње за ученике ученици имају следеће мишљење: 83,33% ученика сматра да је поменута тврдња тачна /присутна у потпуноси, 13,33% да је у већој мери тачна/присутна и 3,33% да је у мањој мери тачна/присутна.
Школа информише све актере о документима у којима се промовишу дечја и људска права. Програм рада (школе, одељењског старешине, Савета родитеља, стручног сарадника) садржи елементе поштовања дечјих права, хуманитарне акције и акивности везане и за упознавање традиција народа који  заједно живе.
 
 
5.2.3. Естетско и функционално уређење школског простора
 
Постори у школи су делимично опремљени. Недостају кабинети за поједине предмете (физика, хемија, техничко образовање, сала за физичко васпитање није у довољној мери опремљена). Учионице су углавном класичног типа. Што се тиче вођења бриге о уређењу и одржавању школског простора наставници имају подељено мишњење. 15, 38% настаника тврди да је тачно/присутно у потпуности да сви у школи брину о уређењу и одржавању школског простора, 38,46% сматра да је у већој мери тачна/присутна поменута тврдња, 30,77% испитаних наставника сматра да је у мањој мери тачна/присутна поменута тврдња и 15,38% сматра да је тврдња нетачна односно није присутна. У даљем периоду школа треба да предузме рестриктивне мере у случају да дође до оштећења школског простора.
Ученици смарају да им је лично важно (40%) или врло важно (60%) да их наставници и запослени у школи подстичу да брину о свом окружењу. Добијени резултати указују на то да ученици имају изграђено мишљење о важности очувања школског простора и свог окружења. Такође сматрају да је поменута тврдња у школи присутна/тачна у потпуности по мишљењу ученика са 47%, у већој мери тачна/присутна 43% а у мањој мери тачна/присутна 10%.
Ученици наше школе су на постављену тврдњу да их запослени у школи подстичу да брину о уређењу и одржавању школског простора одговорили на следећи начин: 74% испитаних ученика сматра да је поменута тврдња тачна/присутна у потпуности у школи, 23% да је у већој мери тачна/присутна и 3% да је у мањој мери тачна/присутна. Ученици су с друге стране показали да им је лично врло важно 70% и важно 30% да их запослени у школи подстичу да брину о уређењу и оджавању школског простора.
У уређењу школе и учионица посебно место имају ученички радови. Ученици уређују школски простор у виду изложби радова, изради и уређивању паноа на различите теме, изради паноа у вези садржаја одређеног предмета.

 
Подаци добијени анализом упитника за ученике
 
ВАЖНО                                                       ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – неважно                                                  1 – нетачно/није присутно
2 – мало важно                                             2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – важно                                                      3 – у већој мери тачно/присутно
4 – врло важно                                             4 – тачно/присутно у потпуности
 
ВАЖНО ТВРДАЊА/ИСКАЗ ТАЧНО
1 % 2 % 3 % 4 % 1 % 2 % 3 % 4 %
0 0 0 0 8 27 22 73 1. Волим да идем у школу јер се у њој добро осећам 0 0 2 7 16 53 12 40
0 0 0 0 12 40 18 60 2. Упознат сам са правилима понашања у школи и кућним редом 0 0 2 7 11 37 17 56
0 0 0 0 5 17 25 83 3. У шоли нас уче да будемо одговорни за своје поступке 0 0 2 7 11 37 17 56
0 0 2 7 9 30 19 63 4.У школи нас подстичу да бринемо о другима 0 0 6 20 12 40 12 40
0 0 1 3 4 13 25 84 5.У школи нас подстичу на ме|ђусобну толеранцију 0 0 3 10 7 23 20 67
0 0 0 0 8 27 22 73 6.У школи нас наводе на поштовање различитости 0 0 3 10 12 40 15 50
0 0 0 0 12 40 18 60 7.У школи се негују и подстичу сараднички односи 0 0 2 6 14 47 14 47
0 0 1 3 6 20 23 77 8.У школи нас подстичу  да слободно изражавамо своје ставове и мисли 0 0 3 10 8 27 19 63
0 0 0 0 6 20 24 80 9.У школи се редовно похваљују позитивни поступци и успех ученика 0 0 1 3 5 17 24 80
0 0 0 0 7 23 23 77 10.Понашање наставника у школи, ме|ђусобно и у односу са ученицима је уз узајамно уважавање 0 0 3 10 13 43 14 47
0 0 1 3 4 13 25 83 11.У школи се осећам безбедно 0 0 6 20 9 30 15 50
0 0 1 3 4 13 25 83 12.О недопустивом понашању у школи, попут агресивности, нетрпељивости и нетолеранцији отворено се разговара 0 0 3 10 6 20 21 70
0 0 2 7 3 10 25 83 13.Кад имам проблем знам коме треба да се обратим 0 0 1 3 11 37 17 60
0
 
0 0 0 12 40 18 60 14. У школи нас подстичу да бринемо о свом окружењу 0 0 3 10 13 43 14 47
0 0 0 0 9 30 21 70 15. У школи на подстичу да бринемо о уређењу и одржавању школског простора 0 0 1 3 7 23 22 74

Подаци добијени анализом упитника за наставнике и стручну службу
 
ВАЖНО                                                       ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – неважно                                                  1 – нетачно/није присутно
2 – мало важно                                             2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – важно                                                      3 – у већој мери тачно/присутно
4 – врло важно                                             4 – тачно/присутно у потпуности
 
ВАЖНО ТВРДАЊА/ИСКАЗ ТАЧНО
1 % 2 % 3 % 4 % 1 % 2 % 3 % 4 %
0 0 0 0 1 7,69 12 92,30 1. У школи се негује позитивна социјална клома, међусобна сарадња и уважавање 0 0 2 15,38 10 76,92 1 7,69
0 0 0 0 2 15,38 11 84,61 2. Сви у школи се подстичу на толеранцију, узајамно уважавање, поштовање, сарадњу, бригу о другима... 1 7,69 2 15,38 6 46,15 4 30,77
0 0 0 0 2 15,38 11 84,61 3. Међусобни односи су без предрасуда у погледу социјалног статуса, вероисповести, националне и полне припадности. 0 0 0 0 7 53,85 6 46,15
0 0 0 0 4 30,77 9 69,23 4. Свестан/на сам да је моје понашање пример ученицима, родитељима и колегама. 0 0 0 0 7 53,85 6 46,15
0 0 0 0 1 7,69 12 92,30 5. Код ученика развијам одговарност за поступке. 0 0 0 0 5 38,46 8 61,53
0 0 0 0 4 30,77 9 69,23 6. Ученике подстичем да организовано учествују у одлучивању по питањима која се непосредно тичу њих самих. 0 0 2 15,38 7 53,85 4 30,77
0 0 0 0 4 30,77 9 69,23 7. Ученике подстичем на бригу о људима. 0 0 2 15,38 4 30,77 7 53,85
0 0 0 0 4 30,77 9 69,23 8. Код ученика развијам сарадничке односе. 0 0 0 0 10 76,92 3 23,07
0 0 0 0 2 15,38 11 84,61 9. Редовно користим прилику за похваљивање и признање позитивних поступака и успеха ученика. 0 0 0 0 2 15,38 11 84,61
0 0 0 0 2 15,38 11 84,61 10. Подстичем ученике да  открију и развијају своје таленте учествујући у понуђеним ваннаставним активностима. 0 0 0 0 7 53,85 6 46,15
0 0 0 0 7 53,85 6 46,15 11. Сваке године водим бар једну секцију/слободну активност. 1 7,69 1 7,69 6 46,15 5 38,46
0 0 0 0 5 38,46 8 61,53 12. Подржавам ученике и помажем им да организију различите врсте културних, музичких, спортских и сличних активности. 0 0 0 0 6 46,15 7 53,85
0 0 2 15,38 7 53,85 4 30,77 13. Наша школа је центар културних и спорских активности у локалној средини. 0 0 2 15,38 9 69,23 2 15,38
0 0 0 0 6 46,15 7 53,85 14. У школи су осмишљене ситуације у којима се промовишу постигнућа ученика у свим областима, у школским и ваншколским активностима. 1 7,69 5 38,46 5 38,46 2 15,38
0 0 0 0 3 23,07 10 76,92 15. Сви у школи воде бригу о уређењу и одржавању школског простора 2 15,38 4 30,77 5 38,46 2 15,38
         
 
 
 
          Подаци добијени анализом листе снимања атмосфере у учионици
 
ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – нетачно/није присутно
2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – у већој мери тачно/присутно
4 – тачно/присутно у потпуности
 
  Тврдња / Исказ Тачно
1 / % 2 / % 3 / % 4 / %
1. Изглед учионице је подстицајан за учење
 
Простор у учионоци је оптималан, а намештај функционлан. 0 / 0 3 / 25 3 / 25 6 / 50
Распоред седења обезбеђује комуникацију деце и активно укључивање свих. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
Дечји продукти су изложени и користе се у свакодневном раду. 0 / 0 1 / 8,3 6 / 50 5 / 41,66
2. Наставник обезбеђује опуштајућу атмосферу у учионици Наставник се  обраћа деци са уважавањем. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
Грешке ученика сигнал су наставнику за ниво разумевања и полазна основа за нова објашњења. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
Реакције наставника су добронамерне. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
3. Наставник промовише међусобно поштовање Наставник охрабрује ученике да пажљиво слушају једни друге. 0 / 0 0 / 0 2 / 16,66 10 / 83,33
Наставник интервенише при конфликту између ученика. 0 / 0 0 / 0 2 / 16,66 10 / 83,33
Наставник узима у обзир разлике код деце и инсистира на толеранцији. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
4. Наставник подстиче самоувереност код деце Наставник у раду посвећује пажњу сваком ученику. 0 / 0 0 / 0 4 / 33,33 8 / 66,66
Наставник на позитиван начин реагује на питања и одговоре ученика. 0 / 0 0 / 0 6 / 50 6 / 50
Наставник афирмативно саопштава ученицима шта су су способни да учине. 0 / 0 0 / 0 11 / 91,66 1 / 8,3
5. Поштовање понашања и језичког изражавања ученика Наставник пажљиво слуша шта ученици говоре. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
Наставник подстиче ученике да се слободно изражавају. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
6. Атмосфера за учење је охрабрујућа и подстицајна Наставник цени све доприносе које ученици пружају... 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
Наставник обезбеђује солидарност у групним активностима. 0 / 0 1 / 8,3 5 / 41,66 6 / 50
Наставник ствара услове да у раду група учествују сви.. 0 / 0 1 / 8,3 5 / 41,66 6 / 50
7. Наставник стимулише независност код ученика Наставник подстиче ученике да рад обављају самостално. 0 / 0 0 / 0 4 / 33,33 8 / 66,66
Наставник охрабрује ученике да сами одлуче о избору задатака. 0 / 0 9 / 75 3 / 25 0 / 0
8. Наставник подстиче кооперацију између ученика Наставник даје задатке у којима је сарадња између ученика могућа. 0 / 0 0 / 0 6 / 50 6 / 50
Ученицима се дају упутства за међусобну сарадњу. 0 / 0 0 / 0 1 / 8,3 11 / 91,66
Наставник охрабрује ученике да истрају у раду до постизања заједничких циљева. 0 / 0 0 / 0 4 / 33,33 8 / 66,66
9. Наставник подстиче индивидуалност код ученика Наставник се стара да ученици конструктивно прихватају инструкције за рад. 0 / 0 0 / 0 7 / 58,33 5 / 41,66
Наставник обезбеђује да сваки ученик учествује у учењу. 0 / 0 0 / 0 0 / 0 12 / 100
 
 
          Пракса која углавном одговара наведеном опису вреднује се као ниво 3.
 
 
Област коју треба унапредити
 
  • Интезивирање рада Тима за заштиту деце од насиља.
  • Интезивирање разговора одељењских старешина и Тима за заштиту деце од насиља са децом која врше насиље и децом која трпе насиље.
  • Омогућити уколико је могуће присутво школског полицајца.
  • Направити кабинете за одређене предмете ( физика, хемија, техничко образовање, биологија и сала за физичко васпитаље )
 
 
 
5.3. Партнерство са родитељима, Школским одбором и локалном заједницом
 
5.3.1. Комуникација са родитељима
 
Већина родитеља сматра да школа даје правовремене и потпуне информације  о раду и дешавањима у школи. 20% испитаних родитеља сматра да је поменута тврдња тачна/ присутна у потпуности, 63,33% сматра да је у већој мери тачна/присутна и 16,66% да је у мањој мери тачна/присутна. Родитељи су дали слично мишљење и у вези следећег питања: 23,33% родитеља сматра да школа даје јасне и прецизне информацје о раду и дешавањима у школи, 56,66% да је поменута тврдња у већој мери тачна/присутна и 20% да је мањој мери тачна/присутна.У наредном периоду треба интензивирати сарадњу између школе и родитеља. Школа обавештава родитеље о постигнућима и напредовању своје деце кроз састанке Савета родитеља, родитељске састанке, контакте одељењских старешина и педагога са родитељима.
На основу добијених резултата може се закључити да  46,66% родитеља сматра да школа подстиче и отворена је за сарадњу с родитељима, 36,66% сматра да је у већој мери поменута тврдња тачна/присутна и 16,66% смара да је у мањој мери тачна/присутна поменута тврдња. Родитељи су позитивно оценили и сарадњу са одељењским старешином свога детета. Наиме 83,33%  испитаних родитеља је у потпуноси задовољно сарадњом а 16,66 у већој мери.
Родитељи преко  свог представника у Савету родитеља креирају облике и садржаје сарадње са школом. 40% родитеља сматра да школа прихвата у потпуности сугестије и иницијативе Савета родитеља, 36,66% сматра да прихвата у већој мери и 23,33% да прхвата у мањој мери.
Комуникација са родитељима се одвија уз узајамно уважавање. 70% родитеља сматра је тачно да се запослени у школи према родитељима односе са уважавањем, 26,66% сматра да је у већој мери тачна поменута тврдња и 3,33% да је у мањој мери тачна поменута тврдња.
 
5.3.2. Укључивање родитеља у живот и рад школе и школско учење
 
Укључивање родитеља у различите активности школе је планирано Годишњим планом рада. Предвиђене активности се успешно реализују, о чему постоји прецизна евиденција. 70% родитеља сматра да  је тачно да школа  тражи њихово мишљење и сагласност када су у питању активности које морају да финансирају , 23,33% сматра да је поменута тврдња тачна у већој мери а 6,66% сматра да је тврдња тачна у мањој мери. Родитељи помажу рад школе колико су у могућности у виду донација с обзиром на слабију материјалну ситуацију. Родитељи су упознати са условима и начинима оствативања наставног процеса.
 
5.3.3. Веза између школе и Школског одбора
 
          Између школе и Школског одбора постоји партнерски однос у циљу постизања  заједничког циља- напретка школе. Чланови Школског одбора се правовремено информишу и укључени су у различите активности рада школе. Све одлуке Школског су доступне свим  актерима.
 
5.3.4. Улога школе у локалној заједници
 
Школа планира и остварује сарадњу са васпитно - образовним, културним, спортским и другим институцијама и установама у свом окружењу. Школа покреће и прикључује се еколошким, хуманитарним, културним и другим акцијама у локалној заједници. Органи локалне заједнице упознати су са потребама школе и пружају колико су у могућности помоћ и подршку за задовољење тих потреба. Taкође је приликом реализовања Акционог плана за област Ресурси именован Тим за сарадњу са локалном заједницом, који је до данас остварио запажене резултате.
 
 
 
 
Подаци добијени анализом упитника за родитеље
 
ВАЖНО                                                       ТАЧНО/ПРИСУТНО
1 – неважно                                                  1 – нетачно/није присутно
2 – мало важно                                             2 - у мањој мери  тачно /присутно
3 – важно                                                      3 – у већој мери тачно/присутно
4 – врло важно                                             4 – тачно/присутно у потпуности
 
ВАЖНО ТВРДАЊА/ИСКАЗ ТАЧНО
1 % 2 % 3 % 4 % 1 % 2 % 3 % 4 %
        16 53 14 47 1.Упознат/а сам с правилима и кућним редом у школи.     4 13 10 33 16 53
        8 27 22 73 2.Школа подстиче и отворена је за сарадњу с родитељима.     5 17 11 37 14 47
        9 30 21 70 3.У школи се негује међусобна сарадња и узајамно уважавање.     3 10 14 47 13 43
    1 3 13 43 16 53 4.Запослени у школи се према мени као родитељу односе са уважавањем.     1 3 8 7 21 70
        5 17 25 83 5.Имам добру сарадњу са одељењским старешином свога детета.         5 17 25 83
        11 37 19 63 6.Знам коме у школи треба да се обратим за различите информације.     2 6 12 40 16 53
    1 3 15 50 14 47 7.Информације о раду и дешавањима у школи су правовремене и потпуне.     5 17 19 63 6 20
    2 6 17 57 11 37 8.Информације о раду и дешавањима у школи су јасне и прецизне.     6 20 17 57 7 23
    3 10 10 33 17 57 9.Школа тражи мишљење и подршку родитеља када су у питању ваннаставне активности. 2 7 3 10 6 20 19 63
    1 3 10 33 19 63 10.Школа тражи мишљење и сагласност родитеља када су у питању активности које морају да финансирају родитељи.     2 7 7 23 21 70
    2 7 16 53 12 40 11.Финансијско учешће родитеља има јасну сврху и праћено је повратном информацијом о реализацији.     6 20 12 40 12 40
        14 47 16 53 12.Рад Савета родитеља је  јасан и отворен за присуство саинтересованих. 2 6,7 4 13 12 40 12 40
    1 3 14 47 15 50 13.Школа прихвата иницијативе и сугестије Савета родитеља.     7 23 11 37 12 40
 
 
 
Пракса која углавном одговара наведеном опису вреднује се као ниво 3.

Могући извори доказа
 
 
ДОКУМЕНТАЦИЈА- ДОКАЗИ ДА НЕ
Правилник о понашању ученика и запослених  
Кућни ред школе  
Правилник о награђивању и похваљивању  
Програм личног и социјалног развоја ученика  
Евиденција о реализованим акцијамa за подстицање одговорности ученика  
Евиденција о начину промовисања позитивног понашања ученика  
Евиденција о начину реаговања и мерама за сузбијање неприхватљивог понашања ученика  
Евиденција о укључивању ученика у непосредно друштвено окружење  
Евиденција о реализованим културним активностима у школи и посетама ученика институцијама културе  
Програм упознавања ученика с Повељом дечјих права УН  
Евиденција о раду ученичких организација(ученички парламент и сл.)  
Евиденција о ваннаставним активностима  
Евиденција о активностима које су иницирали ученици  
Програм школских приредби, манифестација и сл.  
Брошура о школским активностима  
Правилник о безбедности ученика  
Процедуре за спречавање и реаговање на случајеве вршњачког малтретирања/насилништва, верске, националне и расне нетрпељивости, употребе дрога и сл.  
Процедуре за идентификовање емоционалних, телесних, здравствених и социјалних потреба ученика и за благовремено и адекватно реаговање на исте  
Панои, едукативни постери и евиденција о планираним /реализованим акцијама ради промовисања стила „здравог живота“  
Евиденција сарадње школе са здравственом службом  
Евиденција организованих акција за помоћ ученицима  
Евиденција контаката са родитељима  
Евиденција о учешћу родитеља у активностима школе  
 
 
Коришћени извори доказа:
 
  • Годишњи програм рада школе
  • Записници у дневницима рада
  • Евиденција о ваннаставним активностима
  • Евиденција у електронском облику
  • Дневник рада педагога школе
  • Школски акти ( правилници, записници итд.)
 
 
 
Области које треба унапредити
 
  • Интезивирати сарадњу са родитељима и активније их укључити у рад школе.
 
 
 
НАЦРТ АКЦИОНОГ ПЛАНА
 
Углед и промоција школе
 
  • Урадити личну карту са информацијама о запосленима, службама и просторном распореду.
  • Израдити сајт школе.
  • Израдити нову таблу са називом школе.
  • Израдити монографију и летопис школе
 
          Атмосфера и међуљудски односи
 
  • Интезивирање рада Тима за заштиту деце од насиља.
  • Интезивирање разговора одељењских старешина и Тима за заштиту деце од насиља са децом која врше насиље и децом која трпе насиље.
  • Омогућити уколико је могуће присутво школског полицајца.
  • Направити кабинете за одређене предмете ( физика, хемија, техничко образовање, биологија и сала за физичко васпитаље )
 
Партнерство са родитељима, Школским одбором и локалном заједницом
 
  • Интезивирати сарадњу са родитељима и активније их укључити у рад школе.