План рада ВТ
ВРШЊАЧКИ ТИМ
Вршњачки тим чине по 2 ученика сваког одељења 5.-8. разреда. Чланови вршњачког тима су ученици које су изабрали другови из њихових одељења, а поседују следеће особине:
* осетљивост на потребе других
* спремност да помогну другоме
* стрпљиви су
* спремни на сарадњу
* особе од поверења
* имају позитиван статус у одељењу
* изражавају своје мишљење које се уважава
* успешно решавају конфликтне ситуације
* не испољавају насилно понашање
* комуникативни су
* креативни
* толерантни
* искрени
* срдачни
* имају разумевање за вршњаке без обзира да ли их познају
* стварају позитивну атмосферу у свом одељењу
* умеју да саслушају друге
* отворени су за дискусију, предлоге, сигестије, различита мишљења
* воле тимски рад.
Вршњачка медијација је поступак у којем стране у сукобу слушају једна другу, сагледавајући позицију оне друге стране - децентрирају се и покушавају да пронађу решење мирним путем које је прихватљиво за обе стране, уз помоћ треће, неутралне стране.
Вршњачки тим помаже својим вршњацима да сагледају проблеме и конфликте; сагледају разлоге који доводе до конфликта; схвате начине превазилажења и изласка из конфликтних ситуација; расту и развијају се учећи на непосредном искуству; живе заједно уважавајући међусобне разлике. Све активности тима су усмерене на пружање помоћи у заштити од насиља и промоцији ненасилне комуникације.
Добробит за ученике: постају активни у процесу решавања проблема; задовољавају се потребе свих страна - не „ти и ја у проблему“, већ „ти и ја против проблема“; усвајају конструктивне моделе понашања; трансфер знања и вештина; преузимају већу одговорност за решавање проблема који постоје међу њима; схватају да интервенције одраслих нису увек неопходне и тиме помажу сопственом развоју и самопоштовању.
Добробит за наставнике: учење нових начина решавања конфликта; међусобно поштовање и уважавање; смањује се тензија између одраслих и деце; мање времена проводе водећи рачуна о дисциплини у школи; добијају партнере - ученике у одлучивању; стварају се бољи услови за рад, атмосфера и резултати који се односе на образовну и васпитну функцију школе.
Добробит за школу: сви учесници у животу и раду школе преузимају одговорност за дешавање у њој; мења се општа атмосфера и односи који у школи владају; вршњачки тим помаже и доприноси да је школа пријатно и безбедно место за учење и развој потенцијала ученика; развој алтернатива традиционалним начинима увођења дисциплине и решавања проблема у школи.
ПЛАН РАДА ВРШЊАЧКОГ ТИМА
шк. год. 2013/2014.
ВРЕМЕ: |
САДРЖАЈ РАДА: |
НОСИОЦИ: |
Октобар |
-
Формирање Вршњачког тима;
-
Дефинисање улога и одговорности чланова Тима и детаљније упознавање са циљевима и задацима рада;
-
Анализа стања у установи у вези насиља;
-
Помоћ наставницима у организовању ЧОС-а посвећеном превенцији насиља и упознавања ученика са шемом интервентних активности постављеним у холу школе;
-
Доношење одељенских правила.
|
* Тим за заштиту ученика од насиља
* Одељенске старешине
* Вршњачки тим
|
Новембар |
-
Обележавање Међународног дана толеранције („Недеља лепих порука“);
-
Упознавање ученика са Повељом дечијих праваУН.
|
* Тим за заштиту ученика од насиља
* Вршњачки тим |
Новембар – Фебруар |
* Реализација радионица „Школа без насиља“*:
1. „Полећемо“
2. „Ми заједно“
3. „Огледалце, огледалце“
4. „Ја и ми и они“
5. „Шта вреднујем, шта ценим“
6. „Насиље и шта са њим“
7. „Да насиље буде видљиво“
8. „Како да их укључимо“
9. „Реклама Вршњачког тима“
10. „Драга Савета и сандуче“
11. „Планирање прве радионице“
12. „Зачетак самосталног функционисања“ |
* Тим за заштиту ученика од насиља
* Вршњачки тим |
Март |
1. Спровођење анкете о насиљу у школи;
2. Зачетак самосталног функционисања;
3. Осмишљавање акција против насилништва. |
* Тим за заштиту ученика од насиља
* Вршњачки тим |
Април |
1. Спровођење кампање против насиља;
2. Презентација „Стоп насиљу!“ |
* Тим за заштиту ученика од насиља
* Вршњачки тим |
Мај |
-
Спровођење кампање против насиља;
-
Организовање „Игри без граница“
|
* Тим за заштиту ученика од насиља
* Вршњачки тим |
Јун |
-
Анкетирање ученика о ефикасности Вршњачког тима;
-
Евалуација;
-
Прављење акционог плана;
-
Писање извештаја.
|
* Вршњачки тим |
Током године |
-
Сарадња са Тимом за заштиту ученика од насиља, одељенским старешинама, дежурним наставницима и свим релевантним службама (МУП, Центар за социјални рад, здравствена служба, медији, Школска управа);
-
Континуирано евидентирање случајева насиља;
-
Рад са ученицима која врше насиље;
-
Подршка ученицима која трпе насиље;
-
Помоћ наставницима у решавању случајева насиља у одељењу;
-
Примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља;
-
Охрабривање деце посматрача на конструктивно реагују;
-
Спровођење планираних акција у циљу сузбијања насиља у школи;
-
Праћење ефеката предузетих мера.
|
* Тим за заштиту ученика од насиља
*Вршњачки тим
* Педагог
* Дежурни наставник
* Одељенски старешина
|