Није знање,знање знати,већ је знање знање дати!!!

Ефикасно учење

 ДРАГОЦЕНИ САВЕТИ
УЧЕЊЕ - ЗАДОВОЉСТВО ИЛИ МУКА
 
 
 
Три најчешће питања и дилеме о учењу која деца постављају педагогу школе:
 
1. КАКО ДА ОРГАНИЗУЈЕМ ВРЕМЕ ЗА УЧЕЊЕ?
 
Већина ученика има најбоље намере, али им је потребна помоћ и свест о томе како да организују своје време, рад и учење. Они често сматрају да ће много урадити за мало времена које посвећују учењу. Важно је да имају објективну слику о томе како проводе време и да добро организују своје обавезе. Такође, ученици су склони да постављају превише опште или прешироке циљеве у односу на своје школовање и успех, уместо да се усресреде на конкретне, остварљиве начине побољшања свог рада. Ако си ученик и имаш проблем нпр. да се концентришеш, остављаш све за последњи тренутак, одлажеш учење, не завршаваш започето, учиш напамет, умориш се брзо и сл. – време је да урадиш следеће:
 
  • Одреди своје приоритете. Направи списак задатака и издвој хитне, важне и оне који могу да сачекају.
  • Јасно постави ЦИЉ – да стекнеш радне навике и постигнеш успех у учењу.
  • Направи дневни и недељни план рада и придржавај се.
  • Увече испланирај свој сутрашњи дан и рад.
  • Постави конкретне, јасне и реалне циљеве и рокове. То ће ти улити самопоуздање и усмерити твој рад.
  • Ради увек НА ИСТОМ МЕСТУ И У ИСТО ВРЕМЕ, тако ћеш формирати РАДНЕ НАВИКЕ. Оне ће ти омогућити више квалитетног слободног времена и бољи успех у школи.
  • Учи сваки дан – прво тешко, па лако градиво, учи различите, а не сличне предмете један за другим (да не дође до „бркања“).
  • Ради марљиво и прави паузе између учења два градива.
  • Не прави паузе током првог сата учења. Загревање је важно, како за спорт, тако и за ефикасно учење. Иначе се враћаш на стартну позицију.
  • Увек прво добро утврди старо, па онда пређи на усвајање новог градива.
  • Учи на миру, без прекидања, телефона, компјутера, ТВ-а…
  • Направи добар баланс рада, одмора и сна.
  • Уложи напор, труд и посвети време учењу и успех ће доћи.
  • Размисли зашто се каже и шта значи: ДОБРО ЈЕ УЧИТИ, ЈОШ БОЉЕ НАУЧИТИ!
 
 
2. ШТА ПОДРАЗУМЕВА ДОБАР ПЛАН УЧЕЊА?
 
План учења укључује одговоре на питања: Где учиш? Када учиш? Шта учиш? Којим редоследом учиш?
 
  • Окружење у коме се учи може знатно утицати на резултате учења.
  • Учење треба увек да се одвија за столом. Тако се одржава будност која је неоходна за добру концентрацију. Учење у фотељи или кревету је угодно, али није ефикасно.
  • Стални радни простор мора да је „миран“, добро осветљен, проветрен, да постоји радна атмосфера (без часописа, игрица, телефона…)
  • За учење треба да будеш одморан и спреман. Истраживања показују да је код већине ученика најефикасније учење преподне од 08:00 до 11:00, а поподне од 11:00 до 16:00 часова.
  • ВАЖНО је да учиш ново градиво истог дана тј. одмах након што је испредавано, јер је заборављање најб    рже на почетку. Велики део новог градива, брзо ће бити заборављен, а требаће ти више времена и труда за учење након неколико дана.
  • Учење треба да буде распоређено у времену. Ако учиш „кампањски“ могуће је да се збуниш, да мешаш градиво…
  • Придржавај се плана учења и правилно га користи. Не избегавај планиране активности и не одустај.
  • Почни са умереним плановима, које можеш да испуниш.
  • Касније увећај количину градива коју желиш да научиш за одређено време.
  • Навике које сада стекнеш пратиће те кроз цео живот.
  • Испуњен план позитивно утиче на твоју мотивацију и самопоуздање. Награди себе нечим што волиш.
 
 
3. КАКО ДА УЧИМ?

1. фаза - Почетни преглед лекције: прочитај садржај поглавља, предговор, наслове, поднаслове, погледај табеле, резиме…
 
2. фаза - Понављање неколико лекција уназад: подсети се чињеница које су повезане са новом лекцијом; постављај питања у вези са лекцијом. Усмери пажњу на оно што је битно.
 
3. фаза - Проучавање лекције у целини: читај са разумевањем док не схватиш смисао и повежи то што читаш са оним што већ знаш.
 
4. фаза - Читање лекције по деловима, прављење скица или резимеа. Тако ћеш издвојити суштину од детаља и градиво моћи успешно да поновиш.
 
5. фаза - Преслишавање: први део лекције, па други, па први и други заједно…све до краја лекције тако повезујеш. Препричавање ти помаже да откријеш „празнине“ у свом знању и боље организујеш чињенице.
 
6. фаза - Провера и обнављање лекције и поглавља: без гледања провери своје познавање лекције, колико си овладао кључним појмовима и идејама.
 
 
Ако ти се икада десило да мислиш да добро знаш лекцију, а не можеш да се сетиш када те наставник пита, не можеш да повежеш чињенице – то значи да је градиво савладано до степена ПРЕПОЗНАВАЊА. Зато је важно, да без гледања у књигу или белешке, поновиш лекцију у целини.
 
ВАЖНО ЈЕ:
  • Поновити проверу градива – после неколико дана након обнављања.
  • Почети са провером и обнављањем градива на време.
 
ВЕЖБА:
  • Замисли да се приближава крај школске године. Биће пуно испитивања и писмених провера знања. Знаш да треба да учиш да поправиш оцене.
  • Направи списак предмета и за сваки предмет дај себи оцену коју мислиш да би требао да имаш на крају године.
  • Сада процени колико би ремена требало да одвојиш за учење сваког предмета како би добио написану оцену.
  • Колико времена имаш? Колико оцена треба да поправиш? Како проводиш време? Које обавезе имаш и који су ти приоритети?
 
Размислите о овим питањима. Ако не нађете одговоре – потражите одговоре. Педагог вам је увек на располагању и ту је да вам помогне.
 
УЖИВАЈТЕ У УЧЕЊУ И СТИЦАЊУ ЗНАЊА!